HOUTKUNST
Seraphin
​
Dit werk heet Seraphin en is ontstaan uit een stuk eik die ik tijdens het wandelen met mijn moeder vond. We liepen op een veldweg langs een bosje en ik werd gemaand om in een bosje te gaan kijken. Er lag een eikenboom om en er was een stuk hout vanaf gekomen.
​
​
​
Ik wist dat ik er iets van moest maken. Ik ben begonnen met schuren ook hamer en houtbeitel en voelde steeds wat er nog weggehaald moest worden tegelijk geen idee hebbend wat het moest gaan worden. Op een gegeven moment zag ik dat er een hoofd zat in het midden en heb ik dit zo bewerkt. Toen ging het hout leven en zag ik dat het een engelenthema had.
​
​
​
Ik kreeg de ingeving dat dit werk een naam, een concept moest krijgen om het te begrijpen. Ik bekeek de engelenorde op internet en als eerste kwamen de serafijnen naar voren. Ze staan afgebeeld boven god met vlammen die uit het hoofd komen. Warempel ik had nog niet eens gezien dat mijn engel ook een aantal vlammen heeft die uit het hoofd komen.
Dit moest het zijn dus heb ik het Seraphin genoemd. Het staat in mijn praktijk en voelt voor mij fijn aan in de ruimte.
Een passie van mezelf is het maken van houtkunst van stukken die ik in de natuur vind.
​
Mijn werkwijze is om alleen mijn creativiteit vanuit gevoel te gebruiken en het hout te bewerken zonder te weten wat er gaat ontstaan. Ik kom in een soort flow terecht en voel wat ik moet doen en wat het hout als het ware vraagt. Dit gevoel ontstaat als je in volledige verbinding komt met je innerlijke essentie.
Voor mij werkt het als een vorm van meditatie en kan het iedereen aanraden om dit ook te doen. Het is altijd spannend wat er ontstaat en heeft meestal een spiritueel concept. Het vinden van de stukken hout is best opmerkelijk. Ik krijg meestal een ingeving waar ik dien te kijken en kijk rond of ik een stuk boomstronk of ander hout vind met bezieling waarvan ik voel dat ik er iets mee moet doen. Als ik zomaar ergens ga zoeken vind ik het niet. Op zoek naar een volgend project is het mijn proces om met geduld de volgende ingeving af te wachten.
Onvoorwaardelijk vertrouwen
​
​
Dit werk is ontstaan uit een stuk van het Ravensbos.
​
​
Ik kreeg een ingeving om aan de achterzijde van een bosje te gaan kijken en kwam deze tegen.
Ik ben begonnen en het viel me op dat er veel delen waren die op vleugeltjes leken.
​
​
​
Het hout heeft ook een fijne grootte met een robuuste onderkant en veel mogelijkheden voor verfijning naar boven toe.
Na een tijdje schuren zag ik het concept.
Dit is altijd een bijzonder moment omdat dan zich openbaart wat het hout in zich draagt.
​
​
​
Een persoon met een vleugel (symboliseert het hoger ZELF van de mens) die op de rug ligt en gedragen wordt op de vleugels ( symboliseert het hogere, overzijde, begeleiders, voorouders).
Vrijheid
Dit werk heb ik gevonden nabij de kloosterbos.
​
​
Er lag een boom om en er was een vertakking zie zowaar op vleugels leek.
Ik begon eraan en heb geprobeerd zo min mogelijk eraf te halen om de natuurlijke vorm wat het heeft te behouden.
Voor mij is het een vogel en symboliseert al vliegend de vrijheid.
​
​
​
Leven vanuit geen belemmeringen.
​
​
​
​
​
Dit werk staat in mijn wachtkamer.